Forældreråd
Formål
– At styrke sammenholdet og samarbejdet mellem elever/lærere/forældre.
– At styrke forældres deltagelse i tilrettelæggelse og planlægning af forældremøder og klassearrangementer.
– At skabe et nyttigt bindeled mellem skolebestyrelsen og den enkelte klasses forældre.
Arbejdsform/opgaver
– Praktisk arbejde (evt. at uddelegere til klassens øvrige forældre) ved afviklingen af forældremøder/klassearrangementer.
– Klassens forældrerepræsentanter inviteres til fælles forældrerådsmøde i februar/marts.
– Medvirke ved tilrettelæggelsen og afviklingen af fællesarrangementer på skolen.
Valg af forældreråd
– Nyt forældreråd vælges på det første forældremøde i skoleåret. Dog skal 0. klasse have valgt forældreråd i foråret inden skolestart.
– Forældrerådet består af 3-4 personer pr. klasse. Det vil være godt med en ligelig fordeling mellem kønnene blandt de valgte.
– Valgperioden bør være for mindst to år, så ikke hele forældrerådet udskiftes på en gang.
Idébank til forældreråd
Nedenstående er en række forslag til aktiviteter/emner, som forældrerådet kan bruge som inspiration i deres arbejde – både i forbindelse med arrangementer og forældremøder. Det er muligt at låne skolen i forbindelse med arrangementerne.
Hvert år overtager forældrerådet en mappe fra tidligere års forældreråd på det pågældende klassetrin, som kan fungere som vejledning til de opgaver, der venter i det kommende skoleår.
De yngre klasser
- Årstidsfester eller afslutning – jul, fastelavn, forår, sommer.
- Planlægning og deltagelse i overnatningstur, ex. på Idasletten.
- Fælles fødselsdag i klassen og klassefester.
- Ryste-sammen arrangement i starten af skoleåret, ex.brunch-legedag, cykeltur m.madkurv.
- Udflugter med historisk/natur islæt. Ex. Maglesø, Tadre Mølle, Sagnlandet lejre, fisketur, skovtur.
- Forældreaften med “sjov og ballade” – så forældrene lærer hinanden at kende.
- Aktivitetsaften, hvor elever og forældre bruger skolens faglokaler/værksteder.
- Strikkeklub, hobbyklub, cykelklub.
- Teateraften, diskotek, Sønderjysk kaffebord, spilledag.
- Forældrebank: forældre, bedsteforældre som gæstelærere – om arbejde og hobbies.
- Besøg på arbejdsplads.
- Udsmykning/istandsættelse af klasselokaler.
- Økonomi i forbindelse med arrangementer og fødselsdagsgaver.
- Langtidsplanlægning af skoleåret (møder, samtaler, arrangementer).
- Hvordan inddrages børnene i forældresamarbejdet?
- Tage eventuelle klasseproblemer op og bidrage positivt med løsningsforslag. Dette bør dog kun ske i samarbejde med klassens lærere.
- Diskussion af skolebestyrelsens principper
Forældremøder
Forældremøder planlægges altid i samarbejde med klassens lærere.
- Hvem er vi? Præsentation af lærere og forældre (kan laves som leg).
- Lærernes afdeling: Faglige og sociale mål for klassen og hvordan der arbejdes med dem. Særlige temaer/aktiviteter i årets løb – evt. forslag fra forældre og inddragelse af forældre.
- Skolebestyrelsens afdeling: Orientering fra skolebestyrelsen. + tilbagemelding fra forældrene.
- Klassens trivsel, herunder revision af trivselsreglerne. Forældregruppens trivsel.
- Forventninger til skolen. Forventning til forældre og elever.
- Ansvarsfordelingen: Hvem har ansvaret for hvad og hvad er fælles ansvar?
- Pædagogik/metode i undervisningen.
- Præsentation af nye lærere og nye fag.
- Tidens debat om folkeskolen – intentionerne i skoleloven.
- Politiker på besøg: kommunens mål for skolerne, ressourcer, fysiske rammer, struktur.
- Udstilling af elevprodukter, evt. med elevfremlæggelser, f.eks. videoer.
- Rollespil, der lægger op til debat forældrene imellem.
- Forældrene roterer rundt til faglærerne: musik-, N/T-, billedkunst-, sløjd og laver evt. små øvelser.
- Forældrene til edb-maskinerne.
- Lade forældrene prøve at stå i elevernes undervisningssituation, f.eks. elevøvelser fra den daglige undervisning.
- “Orienteringsløb” på skolen med opgaver, som følges op i efterfølgende debat.
- Forebyggelse – deltagelse af politi eller SSP- medarbejder.
- Mobning: hvad gør skolen og hvad kan eleverne og forældrene gøre? Evt. opstilling af klassens “anti-mobbepolitik”
- Aktuelle, tidsbestemte emner som: kost, slikforbrug, sengetid, lommepenge, klassefester, fester derhjemme, hærværk m.v. Evt. opstilling af fælles forældreholdninger hertil.
De ældre klasser
Her bør eleverne i stigende grad involveres i såvel planlægningen af arrangementer som udførelse af de praktiske forberedelser – og spørges, når ideerne skal på bordet.
- Sørøverarrangement med opgaver, elever og forældre blandet.
- Filmaften.
- Fernisering – billedkunst.
- Vikingeaften.
- Cykeltur.
- Klasseudveksling med aktiviteter – venskabsklasse.
- Weekendtur for elever, søskende og forældre.
- Arrangere sportsdag m. turnering.
- Fællesspisning med elev- og forældreunderholdning.
- Fremlæggelse af større projekt eller emnearbejde – elevernes aften!
- Planlægning af diskoteksaften for eleverne.
- Arbejdsdag i klassen for forældre og elever – det fysiske miljø.
- Ture med historisk/natur islæt.
- Problemer i klassen.
- Nye elever og forældre i klassen – hvordan støttes de?
- Diskussion af skolebestyrelsens principper.
- Forældrebank som ved de yngre klasser.
- Redigere i forældrerådsmappe.