Del- og slutmål for danskundervisningen i indskolingen 0.-2. klasse.
Undervisningen skal give eleverne mulighed for at tilegne sig følgende kundskaber og færdigheder:
Undervisningen skal give eleverne mulighed for at tilegne sig følgende kundskaber og færdigheder:
Undervisningen skal give eleverne mulighed for at tilegne sig følgende kundskaber og færdigheder:
Børn i denne alder er naturligt nysgerrige, fantasifulde og undrende. Leg er en stor del af deres hverdag, og i deres måde at tilegne sig færdigheder på. De er i denne alder både mentalt og motorisk klar til udfordringer af mere abstrakt karakter.
I indskolingen skal eleverne lære at gå i skole. De skal leve sig ind i de regler, der gælder i et socialt rum, som klassen og skolen jo er. De skal kunne navigere i skolens rammer og forstå den sociale omgangstone eleverne imellem. Det er vigtigt for eleverne at lære at mennesker er forskellige, og at man skal respektere hinandens ret til at være mennesker. Man er lige meget værd, om man går i børnehaveklassen eller er lærer. Eleverne skal også kunne respektere lærerne, både som troværdige voksne, men også som nogle, der ved bedre og kan bruges i læringsprocessen.
Skolestarten er meget vigtig for resten af børnenes skoleforløb. De fleste har stor lyst til at lære, og det skal de selvfølgelig have rig mulighed for. Desuden er det vigtigt, at børnene har en tryg og forudsigelig hverdag med voksne, som de har tillid til, og som forstår at hjælpe dem til at fungere socialt med hinanden. Et godt samarbejde med forældrene er en forudsætning for en god skolestart for børnene.
I omgangstonen lægger vi vægt på følgende:
Del- og slutmål for matematikundervisningen i indskolingen 0.-2. klasse.
Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at
Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at
Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at
Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at
Del- og slutmål for natur og teknikundervisningen i indskolingen 0.-2. klasse.
Formålet med undervisningen i natur/teknik er, at eleverne gennem oplevelser og erfaringer med natur og teknik opnår indsigt i vigtige fænomener og sammenhænge og udvikler tanker, sprog og begreber, som har værdi i det daglige liv.
Elevernes iagttagelser og eksperimenter skal medvirke til, at de udvikler praktiske færdigheder, kreativitet og evne til samarbejde. Undervisningen skal vedligeholde og fremme elevernes glæde ved at beskæftige sig med natur, teknik, livsbetingelser og levevilkår samt deres lyst til at stille spørgsmål og lave undersøgelser.
Undervisningen skal medvirke til, at eleverne udvikler forståelse af samspillet mellem menneske og natur i deres eget og fremmede samfund samt ansvarlighed over for miljøet som baggrund for engagement og handling.
Undervisningen foregår som klasseundervisning, gennem færden i naturen, praktisk arbejde i felten og friluftsture.
Udviklingen i undervisningen på 1. og 2. klassetrin:
Undervisningen tager udgangspunkt i elevernes forskellige forudsætninger, deres nysgerrighed, egne oplevelser, interesser og deres hverdag.
Læreren skal i sit valg af materialer og stoffer overveje, hvilke mulige kriterier for sortering, eleverne kan benytte, så de selv kan foretage en sortering og dermed udvikle deres kategoriopfattelse.
I undervisningen indgår elevernes fortælling med henblik på udvikling af tanke, sprog og begreber.
Undervisningen skal styrke elevernes opmærksomhed på hverdagsfænomener og inddrage deres umiddelbare iagttagelser i samtalen.
Elevernes arbejde med lokalområdet kan tage udgangspunkt i skolevejen, så de kan stille spørgsmål til og redegøre for, hvordan lokalområdet er.
Arbejdet med menneskekroppen, dens sanser og funktioner samt forhold vedrørende hygiejne og sundhed tager udgangspunkt i elevernes egne iagttagelser vedrørende deres egen krop og deres kammeraters. Samtale og små forsøg leder frem mod viden om, hvorledes kroppen fungerer og erkendelser af sammenhænge og forståelse for vigtige forhold, der har indflydelse på sundhed og hygiejne.
Undervisningen bygger på iagttagelser, som eleverne foretager i naturen og i lokalområdet. Disse observationer danner grundlag for elevernes efterfølgende beskrivelser og bearbejdning.
Udviklingen i undervisningen på 1. og 2. klassetrin:
Elevernes undren og oplevelse af det fjerne er udgangspunkt for arbejdet i klassen.
Eleverne skal have mulighed for at genfortælle fakta om dyr og planter, som de har erhvervet sig gennem forskellige medier. Denne samtale lægger op til undren, sammenligning og forståelse af sammenhænge.
Udviklingen i undervisningen på 1. og 2. klassetrin:
Undervisningen bygger på elevernes egne oplevelser, handlinger og erfaringer.
Under arbejdet med levende organismer, herunder i forbindelse med indsamling, dyrkning og pasning, lærer eleverne at udvise omsorg og ansvar.
Udviklingen i undervisningen på 1. og 2. klassetrin:
Elevernes iagttagelser og undren giver baggrund for at stille spørgsmål. Formuleringen af spørgsmålene kan føre til yderligere umiddelbare iagttagelser, undersøgelser eller forklaringer.
Gennemførelsen af mindre undersøgelser og eksperimenter danner grundlag for udvikling af elevernes arbejdsvaner og brug af udstyr og værktøj. På længere sigt skal eleverne selv tilrettelægge og gennemføre enkle undersøgelser og eksperimenter.
Undervisningen skal give eleverne mulighed for at øve sig i at give forståelige beskrivelser af enkle fænomener og iagttagelser. På denne måde får eleverne mulighed for at anvende udvalgte navne og begreber.
Undervisningen skal tilrettelægges således, at eleverne oplever fordelene ved at ordne og kategorisere indsamlet materiale og indsamlede data.
Ligeledes skal eleverne have mulighed for at bruge deres fantasi og kreativitet såvel i forbindelse med undersøgelser som i arbejdet med at bygge modeller.
Sdr. Jernløse Lilleskole følger Fælles Mål 09 for de nævnte fag: Historie, geografi og biologi.
Fagene er ikke skemalagte, men tilgodeses i temaundervisningen og i faget natur og teknik.
På Sdr. Jernløse Lilleskole undervises der i idræt 1 modul om ugen på samtlige klassetrin. Vi følger som minimum undervisningsministeriets fælles mål.
Idræt, leg og bevægelse er et fokus område på Sdr. Jernløse Lilleskole, og vi tilstræber, at der indgår bevægelse i de fleste undervisningssituationer.
Sdr. Jernløse Lilleskole følger som minimum Fælles Mål 09 for de praktisk-musiske fagområder.
Der undervises i idræt, billedkunst og musik på samtlige klassetrin og tilbydes frivillig undervisning i musik og billedkunst efter skoletid.
Også i temaundervisningen prioriteres de praktisk-musiske fagområder højt.