Del- og slutmål for danskundervisningen i 2. mellemtrin 6. klasse.
Undervisningen skal give eleverne mulighed for at tilegne sig følgende kundskaber og færdigheder:
Undervisningen skal give eleverne mulighed for at tilegne sig følgende kundskaber og færdigheder:
Undervisningen skal give eleverne mulighed for at tilegne sig følgende kundskaber og færdigheder:
På dette trin er børnene skolens ældste – det betyder, at de får både mere ansvar og frihed, men på en sådan måde, at forældresamarbejdet stadig er tæt.
I omgangstonen vægter vi:
I undervisningen har vi følgende nøgleord:
Eleverne bruger erfaringerne fra månedsopgaven i arbejdet med projektopgaven, som prioriteres højt.
Del- og slutmål for matematikundervisningen i 2. mellemtrin 6. klasse.
Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at
Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at
Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at
Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at
Del- og slutmål for engelskundervisningen i 2. mellemtrin 6. klasse.
Vi underviser i engelsk i 3.-6.kl. med fokus på følgende områder: Kommunikative færdigheder, sprog og sprogbrug, sprogtilegnelse, kultur- og samfundsforhold.
Vi arbejder ud fra delmål (1. mellemtrin) og slutmål (2. mellemtrin).
Sproget som kommunikationsmiddel er i centrum, og der vælges aktiviteter, der udvikler elevernes selvstændige anvendelse af fremmedsproget. Indholdet er en variation af aldersrelevante emner, tekster og aktiviteter.
Eleverne skal opmuntres til at anvende engelsk i og uden for skolen. I engelskundervisningen inddrages Internet, fx i samarbejde med andre skoler eller evt. engelsktalende kontakter. Computeren bruges også til tekstbehandling, informationssøgning, stavekontrol og layout.
Undervisningen skal være præget af tillid og accept, så eleverne tør at eksperimentere med deres sprog. Der arbejdes med udviklingen af eleverne læse- og lyttefærdigheder. Arbejdet med forskellige teksttyper er med til at udvikle elevernes læsestrategier og evne til selvstændig tekstproduktion. Til teksterne knytter der sig opgaver, hvor eleverne lærer at bruge relevante læsestrategier.
Eleverne skal opmuntres til at forbedre deres sprog. Centrale grammatiske områder præsenteres varierende. Elevernes nysgerrighed over for kultur og samfundsforhold i engelsktalende lande styrkes bl.a. ved at de præsenteres for forskellige måder at leve på. Der arbejdes med forskellige og ligheder mellem fremmed og egen kultur.
Der undervises i opslag af ord i ordbøger, så eleverne gradvis vænnes til at benytte ordbøgerne selvstændigt.
Der bliver lagt vægt på praktisk-musiske udtryksformer; billedlige, musiske, kropslige og agerende og konkret orienterede aktiviteter; skuespil, rollespil, drama m.m. hvor sproget ”leges ind”. På denne måde bliver sprogindlæringen mere levende, motiverende og udbytterig.
Efter 6. kl. forventes eleverne at have tilegnet sig kundskaber og færdigheder, som sætter dem i stand til at:
Kommunikative færdigheder:
Del- og slutmål for tyskundervisningen i 2. mellemtrin 6. klasse.
Elevernes selvtillid prioriteres højere end kommunikationsfærdighed og præcision (det er naturligt at lave fejl). Eleverne opmuntres til at bruge sproget i og uden for skolen, fx på internettet, i biografen, radio, tv m.m. Computerens muligheder anvendes til både tekstarbejde såvel som søgning på internettet. Der undervises i ordbogsopslag, så eleverne vænnes til at benytte ordbogen selvstændigt.
Indholdet i undervisningen sammensættes, så det giver et varieret billede af kultur- og samfundsforhold i tysktalende lande. Elevernes nysgerrighed over for kultur og samfundsforhold i tysktalende lande styrkes bl.a. ved at de præsenteres for forskellige måder at leve på. Der arbejdes med forskelle og ligheder mellem den fremmede kultur og egen kultur.
Sproget som kommunikationsmiddel er i centrum og der vælges aktiviteter, der udvikler elevernes selvstændige anvendelse af fremmedsproget. Indholdet er en variation af aldersrelevante emner, tekster og aktiviteter. Centrale grammatiske områder præsenteres også varierende.
Der vil blive lagt stor vægt på praktisk-musiske udtryksformer; billedlige, musiske, kropslige og agerende og konkret orienterede aktiviteter; sange, rim, rollespil, drama m.m. hvor sproget ”leges ind”. Der arbejdes med aktiviteter der aktiverer følelser, fantasi og forstand. Eleverne skal bruge sanserne, og på denne måde bliver sprogindlæringen mere levende, motiverende og udbytterig. Sprog og handling knyttes tæt sammen.
Trinmål/slutmål for tyskundervisningen på 6. klassetrin.
Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at;
Del- og slutmål for fysik- og kemiundervisningen i 2. mellemtrin 6. klasse.
I fysik/kemi skal de grundlæggende kundskaber og færdigheder i dele af de fire områder udvikles gennem forløbet i 6. klassetrin både i faget fysik/kemi, og når fysik/kemi indgår i tværgående emner og problemstillinger. Undervisningen i fysik/kemi bygger på de kundskaber og færdigheder, eleverne blandt andet har erhvervet i natur/teknik.
De centrale kundskabs- og færdighedsområder er grundlaget for tilrettelæggelsen, gennemførelsen og evalueringen af undervisningen, således at eleverne får mulighed for at:
Formålet med undervisningen i fysik/kemi er, at eleverne tilegner sig viden og indsigt om fysiske og kemiske forhold. Undervisningen skal medvirke til udvikling af naturvidenskabelige arbejdsmetoder og udtryksformer hos den enkelte elev med henblik på at øge elevernes viden om og forståelse af den verden, de selv er en del af.
Undervisningen skal give mulighed for at stimulere og videreudvikle alle elevers interesse og nysgerrighed over for naturfænomener, naturvidenskab og teknik med henblik på at udvikle erkendelse, fantasi og lyst til at lære. Eleverne bør opnå tillid til egne muligheder for at forholde sig til problemstillinger med naturvidenskabeligt og teknologisk indhold af betydning for den enkelte og samfundet.
Undervisningen skal bidrage til elevernes grundlag for at få indflydelse på og tage medansvar for brugen af naturressourcer og teknik både lokalt og globalt. Undervisningen skal give eleverne mulighed for at erkende naturvidenskab og teknologi som en del af vor kultur og vort verdensbillede.
Fysikkens og kemiens verden
Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at
Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at
Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at
Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at
Del- og slutmål for natur og teknikundervisningen i 2. mellemtrin 6. klasse.
Udviklingen i undervisningen på 5. og 6. klassetrin
I elevernes undersøgende og udforskende arbejde lægges vægt på sammenhænge, forskelle og forandringer.
Undersøgelser af materialer bør så vidt muligt indgå i sammenhæng med løsning af konkrete opgaver.
I arbejdet med lokalområdet og med naturen skal undervisningen skabe en sammenkædning af undersøgelse, beskrivelser og opstilling af udviklingsmuligheder.
Der arbejdes med modeller for og simuleringer af lokalområdets udvikling gennem brug af egnede konkrete eller elektroniske hjælpemidler.
Undervisningen skal give mulighed for, at eleverne oplever, at de kan anvende deres viden i nye og måske uventede sammenhænge.
Undervisningen skal give mulighed for, at eleverne danner forestillinger om sammenhænge mellem fysiske forhold, kemiske forhold og levevilkår.
Undervisningen tilrettelægges, så elevernes forestillinger om levevilkår forskellige steder på jorden udfordres gennem mødet med naturfaglige modeller og begreber.
Gennem et naturfagligt valg af udgangspunkt og begrebssæt skal eleverne have mulighed for at opnå kendskab til et naturvidenskabeligt verdensbillede og dermed opleve forklaringer på jordens og livets udvikling.
Undervisningen skal tilrettelægges, så eleverne kan bruge varierede udtryksformer i deres formidling af naturfagligt indhold.
Menneskets samspil med naturen
Viden om anvendelse af naturen og udnyttelse af ressourcer er grundlag for afdækning af interessemodsætninger og miljøproblemer.
Eleverne skal arbejde med problemstillinger, der er enkle at overskue og så tilpas almene, at de kan vise forskellige sider af samspillet mellem menneske og natur.
Undervisningen skal give eleverne mulighed for at argumentere for løsninger på disse problemstillinger på baggrund af egne ideer, viden og værdier.
Eleverne arbejder med at stille spørgsmål, fremsætte forudsigelser og hypoteser, planlægge og gennemføre undersøgelser og eksperimenter på en sådan måde, at deres begrebsverden bliver udfordret og udviklet.
Undervisningen tilrettelægges, så eleverne får mulighed for at anvende deres erhvervede kundskaber og færdigheder på en sådan måde, at de selv bliver i stand til at sammenligne resultater og drage slutninger af deres undersøgelser. I formidlingen af deres resultater skal eleverne have mulighed for at anvende og udvikle deres fagsprog.
Eleverne skal opleve, at de kan bruge deres egne erfaringer og deres egen viden, når de skal forholde sig til informationer og resultater andre steder fra.
Efter 6. klassetrin
Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at
Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at
Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at
Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at
Sdr. Jernløse Lilleskole har ikke hjemkundskab, håndarbejde og sløjd som selvstændige fag, men skolen har fagene som delelementer i temaundervisningen fra 3.-6. klasse.
Sdr. Jernløse Lilleskole følger Fælles Mål 09 for de nævnte fag: Historie, geografi og biologi.
Fagene er ikke skemalagte, men tilgodeses i temaundervisningen og i faget natur og teknik.
På Sdr. Jernløse Lilleskole undervises der i idræt 1 modul om ugen på samtlige klassetrin. Vi følger som minimum undervisningsministeriets fælles mål.
Idræt, leg og bevægelse er et fokus område på Sdr. Jernløse Lilleskole, og vi tilstræber, at der indgår bevægelse i de fleste undervisningssituationer.
Sdr. Jernløse Lilleskole følger som minimum Fælles Mål 09 for de praktisk-musiske fagområder.
Der undervises i idræt, billedkunst og musik på samtlige klassetrin og tilbydes frivillig undervisning i musik og billedkunst efter skoletid.
Også i temaundervisningen prioriteres de praktisk-musiske fagområder højt.